Stress

Het lichaam streeft naar homeostase en kiest altijd voor overleven

Als je te veel aan je hoofd hebt staat je veerkracht onder druk en wordt deze uitgedaagd. Bij een betere veerkracht heb je méér aan je hoofd (en lichaam) en ben je stress beter de baas. Met een uitgebalanceerde leefstijl waarbij stress en herstel mooi in evenwicht zijn ben je de beste versie van jezelf. Iedereen heeft uitdaging nodig want zonder uitgedaagd te worden is er van beter presteren geen sprake. De domeinen van veerkracht worden optimaal  uitgedaagd wanneer er precies genoeg stress plaatsvindt. Stress stelt ons dus in staat om ons goed te blijven voelen en zo lang onze mindset deze focus verdiend is het lastig klachten krijgen van stress. Krijg je klachten van stress? Wanneer er teveel uitdaging op jouw bordje ligt en je dat te lang negeert dan is dat onvermijdelijk. Weet jij waar je voor staat en leef je goed jouw normen en waarden na? Volg jij je hart of ben je al geruime tijd dit aan het negeren? Grenzen aangeven en deze naleven is goud waard. De medaille van stress heeft twee kanten. Ja, (overmatige) stress kan klachten geven.

Of krijg je stress van jouw klachten?

Als we kijken naar verschillende leefstijl factoren en of hier sprake is van een ongezonde invulling ervan dan kan de medaille van stress ook anders zijn. Ja, dan krijg je stress (cortisol) van de klachten die je ervaart. Als we kijken naar het onderwerp voeding dan is ongezond eten een regelrechte stressor voor het lichaam. Een patroon met vaak eten en koolhydraatrijke (suiker) voeding is een ramp voor de bloedsuikerspiegel. Wanneer het immuunsysteem dan niet optimaal werkt betekent dit een slechte en overactieve afweer. Dit kost veel energie waarbij mensen zich eerder moe voelen en minder veerkrachtig zijn. Door stress kunnen mensen verkeerd ademhalen en geven ze de verkeerde impulsen aan het lichaam waarbij het moeizaam is om überhaupt te ontspannen. Als daarnaast een goede slaap en kwalitatief herstel uitblijft stapelen de klachten zich op. Om jezelf fysiek fitter te krijgen door te gaan trainen daar waar je oververmoeid bent werkt deze actieve beweegvorm averechts. Jouw mindset is uiteindelijk de sleutel tot het verbeteren van jouw veerkracht. Zorg jij goed voor jezelf en pak je jouw klachten aan? Dan is de stress die daaruit voortkomt, of je die nu ervaart of niet, goed en snel in balans te krijgen waardoor jouw veerkracht zal groeien.

Is stress goed voor je? Een positieve kijk:

Er is meer wetenschap over stress dan ooit, maar toch zijn er meer dan ooit mensen met een burn-out en stress gerelateerde klachten. Dat is opmerkelijk aangezien het dus veel mensen niet lukt in optimale veerkracht te zijn. Als je de spreekwoordelijke leeuw wilt temmen dan zal je hem eerst dichterbij moeten laten komen. In dat geval is een bepaalde mindset instelling wel handig. Wie kent het niet? Angst voor de angst? Al zenuwachtig zijn voordat het überhaupt werkelijkheid is. Jouw mindset heeft na drie minuten al invloed op wat er fysiek aan hormonen geproduceerd wordt door het lichaam. Als je er vanuit gaat dat stress slecht is voor je dan weet je wat je krijgt. Ga je er vanuit dat stress goed is voor je dan geeft dat hele andere effecten. Het lichaam, met alle domeinen van veerkracht, wordt beter als het wordt uitgedaagd maar ook de tijd krijgt om ervan te herstellen. Zonder stress geen groei, zonder herstel geen groei. Dat is het spel van veerkracht. Nieuwsgierig blijven naar het verleggen van jouw grens en daarmee buiten de comfort durven gaan. En als het allemaal teveel wordt is daar nog altijd de mogelijkheid van het lichaam om te ontladen. Onze sociale contacten kunnen hierin zeer waardevol en behulpzaam zijn. Als je maar van je laat horen! Het lichaam reageert alleen maar, luisteren hiernaar is gezond gedrag.

Hoe draagt stress bij aan jouw veerkracht?

Ben jij benieuwd naar jouw huidige veerkracht? Kijk dan eens bij de Veerkragt-meter pagina om erachter te komen wat jouw veerkracht is en in welk domein jouw meeste winst te behalen valt.

Veerkracht berekenen